Zespół Szkolno-Przedszkolny dla Dzieci z Afazją

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 165 im. bł Marii Angeli Truszkowskiej Zgromadzenia Sióstr Felicjanek powstała w 1998 roku.

Obejmuje pierwszy etap edukacyjny (klasy I-III). Uczęszczają do niej dzieci, które zostały przyjęte do Ośrodka z powodu niedokształcenia mowy o typie afazji. Nie każdy uczeń realizuje w placówce cały etap edukacyjny. Czas zakończenia nauki w naszej szkole zależy przede wszystkim od postępów w terapii mowy. Istotne są także: stopień opanowania umiejętności czytania i pisania, poziom rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka oraz jego sytuacja rodzinna.
Po zakończeniu procesu edukacyjno – terapeutycznego w Ośrodku uczniowie kontynuują naukę w szkołach integracyjnych, masowych lub specjalnych.
Do kluczowych zadań edukacji w naszej szkole należy wyposażenie uczniów w umiejętność komunikowania się, czytania, pisania, liczenia oraz rozwiązywania problemów. Ważne jest dla nas również rozwijanie u uczniów samodzielności i umiejętności współpracy. W pracy z dzieckiem afatycznym istotne znaczenie ma praca nad jego trudnościami, ale również odkrycie i rozwijanie jego mocnych stron i zainteresowań.

Niedokształcenie mowy o typie afazji oraz współistniejące deficyty rozwojowe naszych uczniów wiążą się z koniecznością organizacji specjalnych warunków i sposobów pracy. W związku z tym zespoły klasowe są mało liczne (6-12 dzieci).
Specyfika naszej szkoły wymaga od nas modyfikacji istniejących programów szkolnych, wybiórczego korzystania z podręczników i tworzenia indywidualnych kart pracy.
Oprócz dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości dzieci afatycznych, zespół specjalistów opracowuje dla każdego ucznia indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny.
W procesie kształcenia dziecka afatycznego szczególne znaczenie ma stosowanie zasady indywidualizacji. Wykorzystywanie różnorodnych metod pracy, podążanie za potrzebami i preferencjami dziecka. Właściwe dostosowanie wymagań do jego możliwości, umożliwia mu osiąganie sukcesów w nauce, jak również wzmacnia wiarę w siebie.
Jednym z kluczowych warunków efektywnej edukacji oraz terapii dziecka afatycznego jest dobra współpraca nauczycieli i rodziców. Rodzice są informowani o postępach i trudnościach swojego dziecka na indywidualnych konsultacjach z terapeutami i nauczycielami, które odbywają się co 2 miesiące. Otrzymują również wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.

Zajęcia szkolne odbywają się w godzinach 830 – 1425. Po lekcjach uczniowie mogą korzystać ze świetlicy oraz uczestniczyć w zajęciach dodatkowych. W bieżącym roku szkolnym są to: zajęcia sportowe, taneczne, taekwondo.

W naszej szkole działa kuchnia, uczniowie mogą korzystać ze smacznych i zdrowych posiłków.

Tradycją szkoły jest udział uczniów w wielu corocznych imprezach odbywających się na terenie naszego Ośrodka. Szczególnie uroczyście obchodzimy Wigilię i Jasełka. Dbamy o to, aby dzieci możliwie często wyjeżdżały na wycieczki, chodziły do teatru, brały udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych.

Nasi uczniowie lubią szkołę - i to jest jej najlepsza rekomendacja.